Salvadoreansk mat!

Idag fick jag för mig att prova på att steka Pupusas, Salvadoreanska majsdegs "plättar" med fyllning.
Man kan säga att det är som mjuka tortillas med fyllning... Det brukar vara lite olika fyllningar, såsom ost, riven grön paprika, mosade bönor eller kött som man strimlat till en massa....
Det är så fantastiskt gott och jag hoppas att alla som har möjlighet, provar detta. när det kommer från pannan, är dom rykande heta och frasiga på ytan! Mums!!!

I alla fall, då mannen jag lever med varken tål mjölkprodukter (ost), bönor, eller äter kött, så blev det till lite av en utmaning att få ihop fyllning till hans pupusas. Men hey, jag gillar utmaningar så jag hittade på egna fyllningar...

Det blev riven orange och grön paprika med soja-ost.... Det blev också quorn-färs med purjolök.
Min dotter fick några med vanlig ost i :)

När min svärmor eller mina svägerskor steker sina pupusas, blir dom lika fint runda och i samma storlek. Jag kan ju säga att det inte var prio ett för min del, jag ville bara att degen skulle hålla ihop så att fyllningen inte ramlar ut....

Well, smaken var helt ok, värt att fundera vidare på andra variationer också :)
Jag gjorde inte någon curtido (råkostsallad) den här gången, men nästa gång så...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Virkad fjäril

Tawashi - Japansk disksvamp

Virkade tofflor till bebis