Himmeli av sugrör

Jag har länge varit sugen på att tillverka en Himmeli. Det har traditionellt sett gjort av halmstrån. Syftet med Himmeli verkar variera, vissa påstår att den förr hjälpte till att hålla onda andar borta ur huset. Andra säger att det var ett pyssel inför jul att hänga upp som dekoration. Istället för en kristallkrona osv osv.....

Hur det än är, så tycker jag att dom är otroligt vackra. Min är en enlkel och modern variant av originalet. Och det kommer att bli fler, så roligt var det att göra :)

Så här kan en Himmeli se ut, (bilderna hämtade från nätet) i varierande material:






Min himmeli är gjord av sugrör. Jag letade länge efter tunna svarta, men gav till slut upp letandet. Istället blev det tjocka vita sugrör.....

Du behöver nedan material:
Sugrör
Sax
Nål
Tråd
Måttband
Kaffe/Te



Efter att ha letat upp instruktioner från Youtube, Pinterest eller i någons DIY blogg, kan du börja klippa rören i passande längder.


Med hjälp av nål och tråd sätter du ihop rören i olika konstellationer:


När allt är ihop pusslat kan resultatet bli så här:




Jag glömde berätta att Himmeli ursprungligen kommer från Finland, men det produceras i dag i hela norden. Ordet Himmeli kommer från Himmel.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Virkad fjäril

Tawashi - Japansk disksvamp

Virkade tofflor till bebis